Klagevejledning ved eksamen

Hvis du mener, at en karakter, du har fået til eksamen, er forkert, har du mulighed for at klage. Når du klager, kan udfaldet være:

  • at du får en ny karakter (ved skriftlig eksamen) eller
  • at du får tilbud om at tage eksamen igen eller
  • at din klage bliver afvist.

Hvis du beslutter dig for at klage over din eksamenskarakter, er det vigtigt, at du også overvejer risikoen ved at klage. Får du en ny bedømmelse af din skriftlige opgave, eller skal du til en mundtlig reeksamen, kan du risikere at få en lavere karakter, som kommer på eksamensbeviset.

Hvornår er det en god idé at klage?

Den vigtigste grund til at klage er muligheden for, at du kan få en højere karakter på eksamensbeviset. Hvis du kan argumentere for, at din karakter er urimelig, kan det give mening at klage. Husk, at din klage helt nøjagtigt skal beskrive de faktiske omstændigheder, som efter din mening er grund til, at du skal have en ny vurdering.

Hvis der er sket en formel fejl ved eksamen, som f.eks., at du kommer op i et emne, som ikke er en del af pensum, er det meget sandsynlig, at du får medhold i klagen og får tilbud om en reeksamen. I det tilfælde giver det god mening at klage. Du kan både klage over eksamensspørgsmålet, forløbet inde til eksamen og selve bedømmelsen.

Risikoen ved at klage

Der er en risiko forbundet med at klage over en karakter. Risikoen er at du kan få en lavere karakter end du oprindeligt havde fået. Hvis skolen accepterer din klage, og tilbyder dig at få en ny bedømmelse (ved den skriftlige eksamen) eller en reeksamen, er det den nye karakter, der kommer til at stå på dit eksamensbevis –altså også selv om den er lavere end den oprindelige karakter.

Hvordan klager man? (Klageprocedure)

Proceduren ved behandling af klager over skriftlige prøver i de gymnasiale uddannelser tager udgangspunkt i eksamensbekendtgørelse nr. 1018 af 25. august 2010, kapitel 10.

1. Klagen indgives. Eksaminanden kan indgive en klage til sin skole senest to uger efter, at bedømmelsen af prøven er bekendtgjort. Klagen skal være skriftlig og nøje angive de faktiske omstændigheder, der efter klagers mening kan begrunde en imødekommelse af klagen.

2. Institutionen afgør, om klagen skal afvises eller fremmes.

3. Skal klagen fremmes, forelægger institutionens leder straks klagen for bedømmerne (ved skriftlig eksamen er det to censorer fra andre skoler, ved mundtlig eksamen er det din lærer og en censor), der hver afgiver en faglig udtalelse, normalt inden for en frist på to uger.

4. Herefter forelægger rektor udtalelserne for klageren, der får mulighed for at komme med kommentarer og bemærkninger til udtaleserne, normalt inden for en frist på en uge.

5. Rektor træffer på baggrund af udtaleserne heraf en afgørelse om følgende:

  • tilbud om ny bedømmelse (ombedømmelse) - ved skriftlige prøver
  • tilbud om ny eksamen (omprøve) - ved mundtlige prøver
  • at klageren ikke får medhold i klagen

Hvis du får tilbud om en ombedømmelse, skal du inden for to uger tage stilling til, om du vil tage i mod tilbuddet. 

Hvis du får tilbud om reeksamen, skal du inden for to uger tage stilling til, om du vil det. 

Hvis du ikke får medhold i din klage, kan du klage til Undervisningsministeriet.

Ombedømmelse (ved skriftlige prøver)

Når klager har accepteret tilbud om ombedømmelse, hvilket skal ske senest to uger fra afgørelsens meddelelse, udpeger rektor nye bedømmere.

Ombedømmelsen af en skriftlig besvarelse foretages på grundlag af opgavebesvarelsen, klagen, de oprindelige bedømmeres udtalelser, klagers bemærkninger hertil mv.

Ombedømmelsen, der kan resultere i en lavere karakter, skal ske snarest muligt.

Opgavebesvarelsen og de øvrige sagsakter sendes til de nye bedømmere, der træffer afgørelse om karakterfastsættelsen og angiver begrundelsen herfor.

Ombedømmernes afgørelse returneres til rektor, der meddeler resultatet af ombedømmelsen og begrundelsen herfor til klageren og orienterer om klageadgangen til ministeriet

Omprøve (ved mundtlige prøver)

Når klager accepterer tilbud om omprøve, hvilket skal ske senest to uger fra afgørelsens meddelelse, skal institutionen sørge for, at omprøve kan finde sted snarest muligt. Reeksamen foregår hos en ny lærer og censor ved mundtlig eksamen, og skal ske hurtigst muligt.

Omprøven, der kan resultere i en lavere karakter, skal ske snarest muligt.

Klage til Undervisningsministeriet

Klager over institutionens afgørelse kan indbringes for Undervisningsministeriet senest to uger fra afgørelsens meddelelse. Klagen sendes gennem institutionen.

Du kan også læse, hvad der står i den officielle bekendtgørelse om at klage:

Bekendtgørelsen om prøver og eksamen ved almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser (Kaptiel 10: Klage)