Ordforklaringer

Her finder du forklaringer på centrale virksomhedsøkonomiske termer og begreber. Vi har samlet denne liste for at hjælpe dig med at navigere i de komplekse termer, der ofte anvendes inden for virksomhedsøkonomi. Uanset om du er studerende, iværksætter eller blot ønsker at forstå de grundlæggende begreber, er dette stedet for dig.

Vores ordbog dækker alt fra grundlæggende begreber som indtægt, omkostninger og overskud til mere komplekse termer som kapitalstruktur, likviditet og markedsandel. Hver definition er formuleret på en kort, klar og forståelig måde, så du kan få et solidt greb om, hvad hvert begreb indebærer.

Vi opdaterer løbende vores ordbog for at afspejle de seneste udviklinger inden for virksomhedsøkonomi, og vi er dedikerede til at levere pålidelige og opdaterede forklaringer. Tag et kig rundt, og hvis der er begreber, du gerne vil have tilføjet, er du velkommen til at kontakte os.

Lad vores ordbog være din vejledning til at forstå virksomhedsøkonomiske begreber, og lad os sammen udforske kompleksiteten i den økonomiske verden.

Ordforklaringer - K

Kalkulationsrente

Den rente som virksomheden kræver af en investering, såfremt investeringen skal gennemføres.

Kalkule

En beregning af, om en bestemt investering eller beslutning kan betale sig.

Kapacitetsomkostninger

Kapacitetsomkostninger er omkostninger, der ikke direkte er bestemt af afsætningens størrelse og sammensætning.

Kapacitetsstyring

Kapacitetsstyring består i at udnytte den eksisterende kapacitet bedst muligt samt beslutninger om afhændelse og anskaffelse af kapacitet. En virksomheds kapacitet omfatter de tekniske og menneskelige resurser.

Kapitalstruktur

Forholdet mellem virksomhedens egenkapital og dens gæld.

Kapitalejere

En betegnelse for ejerne i et aktie- eller anpartsselskab.

Kapitalværdi

Værdien opgjort her og nu af en bestemt investering. Kaldes også for nutidsværdi.

Kassekredit

Er et fleksibelt banklån, hvor virksomheden kan hæve optil et aftalt maksimum. Der betales kun rente af det hævede beløb.

Kerneopgave

Væsentlige opgaver som virksomheden ikke bør outsource.

Knappe faktorer

Faktorer som ikke er til rådighed i ubegrænset / tilstrækkelig mængde. Kaldes også knappe resurser. 

Knappe resurser

Resurse som ikke er tilstede i ubegrænset / tilstrækkelig mængde.

Kompetence

Noget som virksomhende kan og som den er god til. Helt centrale for virksomhedens drift og indtjening er de såkaldte kernekompetencer.

Kompleks beslutning

En beslutning hvor der er mange forhold at tage hensyn til. Beslutningsgrundlaget bliver her næppe nogensinde komplet og beslutningen skal derfor tages i rette tid men på et ufuldstændigt grundlag.

Komplementære varer

Varer, der tilsammen dækker et bestemt behov hos køberne, idet varerne supplere hinanden i forbruget.

Koncern

En koncern er en samling af virksomheder bestående af et moderselskab og et eller flere datterselskaber. Moderselskabet har en bestemmende indflydelse i datterselskaberne.

Konglomerat

Et konglomerat er et foretagende, hvor et moderselskab har datterselskaber inden for en række forskellige brancher. 

Konkurrencekraft

Den styrke som virksomheden har i kampen med sine konkurrenter.

Konkurrencesituation

Beskriver hvordan og hvor hårdt der kæmpes i en given branche.

Konsekvensberegning

En opgørelse af de økonomiske konsekvenser ved en bestemt beslutning eller handling.

Kontante kapacitetsomkostninger

Kontante kapacitetsomkostninger omfatter kapacitetsomkostninger, hvor der er et tidsmæssigt sammenfald mellem betalingen for og brugen af kapaciteten. 

Kontoplan

Betegnelse for en oversigt over samtlige konti, der indgår i en virksomheds bogholderi. 

Kontoramme

Betegnelse for den struktur, som kontoplanen er opbygget efter.

Kortfristede forpligtelser

Forpligtelser, der forfalder til betaling i løbet af det kommende år.

Kostpris

Betegnelse for anskaffelsesprisen.

Kritisk succesfaktor

Forhold som er afgørende for virksomhedens langsigtede succes og som derfor skal være i fokus ved enhver større handling / beslutning i virksomheden.

Kritisk værdi

Den værdi (Afsætning, salgspris...) hvor en bestemt beslutning hverken er god eller dårlig. Den kritiske værdi markerer derfor, hvor beslutningen tipper mellem god og dårlig.

Kritiske succesfaktorer

Faktorer af afgørende betydning for virksomhedens fremtidige succes.

Kundebonitet

Kvaliteten af kunden, dvs. sandsynligheden for at kunden ikke påfører sin bank et tab.

Kundetilpasset masseproduktion

En produktionsform hvor produkterne er overvejende ens, men hvor kunden kan foretage visse afgrænsede valg, eksempelvis vælge mellem 6 forskellige farver.

Kvalitet

Kundens opfattelse af hvor godt et produkt som virksomheden leverer.

kvantumsrabat

Rabat der gives ved store ordrer.

Udforsk vores udvalg af hjælp til Virksomhedsøkonomi