Ordforklaringer

Her finder du forklaringer på centrale virksomhedsøkonomiske termer og begreber. Vi har samlet denne liste for at hjælpe dig med at navigere i de komplekse termer, der ofte anvendes inden for virksomhedsøkonomi. Uanset om du er studerende, iværksætter eller blot ønsker at forstå de grundlæggende begreber, er dette stedet for dig.

Vores ordbog dækker alt fra grundlæggende begreber som indtægt, omkostninger og overskud til mere komplekse termer som kapitalstruktur, likviditet og markedsandel. Hver definition er formuleret på en kort, klar og forståelig måde, så du kan få et solidt greb om, hvad hvert begreb indebærer.

Vi opdaterer løbende vores ordbog for at afspejle de seneste udviklinger inden for virksomhedsøkonomi, og vi er dedikerede til at levere pålidelige og opdaterede forklaringer. Tag et kig rundt, og hvis der er begreber, du gerne vil have tilføjet, er du velkommen til at kontakte os.

Lad vores ordbog være din vejledning til at forstå virksomhedsøkonomiske begreber, og lad os sammen udforske kompleksiteten i den økonomiske verden.

Ordforklaringer - M

Make or buy

Valget mellem om virksomheden selv skal varetage en bestemt funktion / produktion, eller om den skal købe det ved en leverandør.

Makroøkonomi

Økonomi, der handler om den generelle samfundsøkonomi.

Mangelomkostning

Omkostninger ved ikke at have leveret som aftalt med kunden. Der kan være tale om ekstra leveringsomkostninger, afhjælpning af fejl, erstatning eller mistet dækningsbidrag når kunden finder en anden leverandør.

Marginalindtægt

Indtægten fra salg af netop et styk ekstra.

Marginalomkostning

Omkostningen ved salg af netop et styk ekstra.

Marked

Et marked er det sted, hvor køber og sælger mødes og gennemfører en handel til en aftalt pris.

Markedsføringsbidrag

Dækningsbidrag minus markedsføringsomkostninger.

Markedsindtrængning

En strategi hvor virksomheden forsøger at erobre markedsandele på nuværende marked.

Markedsopgaver

En virksomheds hovedopgaver.

Markedspenetrering

En vækststrategi i Ansoffs vækstmatrice, hvor virksomheden søger at opnå vækst på de nuværende markeder med de nuværende produkter.

Markedsrente

Den rente, man kan opnå ved investering i fx obligationer.

Markedsudvikling

En strategi hvor virksomheden forsøger at afsætte samme produkt på nye markeder.

Markedsøkonomi

Markedsøkonomi er betegnelsen for det system, hvor de frie markedskræfter danner markedsprisen på en vare på baggrund af udbuds- og efterspørgselsforholdene for varen.

Marketingmiks/marketing mix

Betegnelse for en virksomheds samlede parameterindsats.

Masseproduktion

Produktion af ensartede varer i store mængder.

Material Requirement Planning

Et produktionsstyringssystem, hvor produktionen igangsættes på baggrund af lagerbeholdninger og forventninger til afsætningen.

Materielle anlægsaktiver

Anlægsaktiver med fysisk substans fx bygninger og maskiner.

Menneskelige resurser

Aktivitet i værdikæden, ofte omtalt som HR (Human Resources)

Mikroøkonomi

Økonomi, der handler om, hvordan en virksomhed etableres, drives og indgår i samspil med omverdenen.

Miljøaktiviteter

De CSR-aktiviterer, der særligt vedrører virksomhedens miljøpåvirkning.

Miljødata

De kvantitative og kvalitative data, som en virksomhed oplyser om sin miljøpåvirkning.

Miljøindeks

Nøgletal der belyser udviklingen i en talrække for miljødata

Miljøindikator

Nøgletal der belyser forholdet mellem enten udledning eller forbrug af resurser i forhold til produktionens størrelse

Miljøinteressenter

En betegnelse for virksomhedens interessenter i relation til virksomhedens miljøpåvirkning.

Miljøledelsessystem

En betegnelse for de to miljøstandarder EMAS og ISO 14001.

Miljøpåvirkning

Summen af en virksomheds påvirkning på dens eksterne og interne miljø.

Miljøredegørelse

Den rapportering, som en virksomhed foretager om sin miljøpåvirkning baseret på EMAS-standarden.

Miljøresultater

De resultater eller effekter en virksomhed får gennem dens miljøaktiviteter.

Mission

Virksomhedens eksistensberettigelse. En art " meaning of life".

Moderselskab

En virksomhed i en koncern, der har en bestemmende indflydelse på et eller flere datterselskaber.

Modningsfase

Den sidste fase i en virksomheds livcyklus, hvor virksomheden har forladt vækstfasen og nu stagnerer.

Monopol

Konkurrenceform, hvor én sælger har den bestemmende indflydelse på markedet og i princippet kan diktere prisen på varen.

MRP-system

Et overordnet produktionsstyringssystem bygget på PUSH, planlægning, forecast og produktion til lager.

MUDA

Japansk betegnelse for spild. Der findes 8 typer af spild.

Multi-brandede forhandlere

Butikker som forhandler mange forskellige mærker.

Multiple sourcing

Virksomheden vælger ved multiple sourcing at anvende flere leverandører på hvert område. Ofte bundet sammen med en konkurrencebaseret indkøbsstrategi, hvor leverandørerne spilles ud mod hinanden, men kan også anvendes når virksomheden ønsker at reducere sårbarhed overfor fejl / nedbrud.

Mængdetilpasser

Markedsprisen er givet udefra, og den udbudte mængde må tilpasses herefter.

Mål

Et mål er udtryk for en ønskværdig fremtidig tilstand.

Målgruppe

En målgruppe er karakteriseret ved at have særlige behov, kræve særlige relationer, ligesom der kræves særlige kanaler for at nå den.

Måling

Ved måling forstås, hvordan de indregnede poster skal værdiansættes.

Målrettet strategisk beslutning

Beslutninger der, når de gennemføres, bringer virksomheden tættere på sine mål.

Udforsk vores udvalg af hjælp til Virksomhedsøkonomi