Ordforklaringer
Her finder du forklaringer på centrale virksomhedsøkonomiske termer og begreber. Vi har samlet denne liste for at hjælpe dig med at navigere i de komplekse termer, der ofte anvendes inden for virksomhedsøkonomi. Uanset om du er studerende, iværksætter eller blot ønsker at forstå de grundlæggende begreber, er dette stedet for dig.
Vores ordbog dækker alt fra grundlæggende begreber som indtægt, omkostninger og overskud til mere komplekse termer som kapitalstruktur, likviditet og markedsandel. Hver definition er formuleret på en kort, klar og forståelig måde, så du kan få et solidt greb om, hvad hvert begreb indebærer.
Vi opdaterer løbende vores ordbog for at afspejle de seneste udviklinger inden for virksomhedsøkonomi, og vi er dedikerede til at levere pålidelige og opdaterede forklaringer. Tag et kig rundt, og hvis der er begreber, du gerne vil have tilføjet, er du velkommen til at kontakte os.
Lad vores ordbog være din vejledning til at forstå virksomhedsøkonomiske begreber, og lad os sammen udforske kompleksiteten i den økonomiske verden.
Ordforklaringer - V
Value Stream Mapping
Kortlægning af værdikæden
Varebeholdninger
Omsætningsaktiver i form af handelsvarer, råvarer, komponenter mm.
Vareforbrug
Kostprisen (anskaffelsesprisen) for de i perioden solgte varer.
Varelager gennemsnit
Det antal enheder, der i gennemsnit er på varealgeret i en given periode
Varelager værdi
Værdien af det gennemsnitlige varelager i enheder opgjort til kostpris
Varelagerets omsætningshastighed
Hastigheden hvormed varerne på lageret udskiftes med nye / friske. Måles i hvor mange gange lageret udskiftes pr. år.
Varer under fremstilling
Varebeholdninger i form af varer under fremstilling
Variabelt forrentet lån
Et lån, hvor renten fastlægges løbende i forhold til renteudviklingen i samfundet
Variable omkostninger
Variable omkostninger er omkostninger, der direkte er bestemt af afsætningens størrelse og sammensætning.
Variable produktionsomkostninger
Disse omfatter først og fremmest råvarer, komponenter og emballage.
Variable resurser
De resurser, hvor forbruget afhænger af aktivitetens størrelse og sammensætning
Variable salgsomkostninger
Disse vil typisk omfatte en salgsprovision til virksomhedens sælgere. Der kan også være tale om, at virksomheden skal betale en licensafgift (royalty) til det firma eller den person, der har rettighederne til produktet.
Varslingssystem
Informationssystem indrettet til at opdage når væsentlige forhold ændres.
Velfærdsinvestering
Investeringer rettet mod medarbejdernes velfærd. Investeringen vil normalt ikke give et målbart afkast.
Velgørenhed
En virksomheds frivillige bidrag til samfundets velfærd.
Venturekapital
Betegnelse for et kapitalindskud, hvor indskyderen påtager sig en høj risiko mod til gengæld på længere sigt at have mulighed for at opnå en stor fortjeneste.
Vertikal balancestruktur
Sammenhængen mellem egenkapital og gældsforpligtelser
Vertikal integration.
Opkøb i forsyningskæden, af enten leverandører eller kunder, således at virksomheden får del i en større del af værdiskabelsen.
Virksomhed
En virksomhed er en organisation, der udøver en aktivitet ved at sælge og/eller producere en vare eller en tjenesteydelse med det typiske formål at skabe overskud.
Virksomhedens idé
En virksomheds idé udtrykker:
- Hvilke behov virksomheden vil dække, og hvordan den vil gøre det
- Hvilke kunder (målgruppe) virksomheden vil henvende sig til
Virksomhedens infrastruktur
Aktivitet i værdikæden. Omfatter forretningsgange, IT-systemer, interne transportsystemer mv.
Virksomhedsformer
Betegnelse for de forskellige måder virksomheder kan organiseres juridisk.
Vision
Virksomhedens strategiske sigtepunkt, en meget langsigtet målsætning for virksomheden.
Vækste
Søge vækst med henblik på at øge omsætning og/eller indtjening
Vækstfase
Den anden fase i en virksomheds livscyklus, hvor virksomheden har forladt etableringsfasen og nu vækster.
Vækstfonden
Vækstfonden er en statslig investeringsfond, der siden 1992 har ydet lån til danske virksomheder.
Vækstiværksætteri
Her forstås iværksættervirksomheder, som opfylder én af følgende to betingelser:
- Virksomheder, der er over 2 år, øger deres omsætning md 60 %, har en årlig vækst på mindst 20 % og har mindst 15 ansatte
- Virksomheder, der over 2 år øger antallet af ansatte med 60 %, har en årlig vækst på mindst 20 % og har mindst 15 ansatte.
Vækststrategi
En virksomheds vækststrategier den langsigtede planlægning, som skal sikre opfyldelsen af virksomhedens vækstmål.
Vækstvirksomhed
En vækstvirksomhed er som udgangspunkt en virksomhed, der befinder sig i vækstfasen.
Værdi
De egenskaber ved et produkt eller en serviceydelse, som kunden tillægger værdi og derfor er villig til at betale for
Værdier
Spilleregler for hvorledes virksomheden søger at indfri side mål. Angiver hvad der er rigtigt og hvad der er forkert at gøre.
Værdikæde
En værdikæde består af en række aktiviteter, der tilsammen skaber værdi for kunden, og som dermed giver virksomheden nogle konkurrencemæssige fordele.
Værdipapirer og kapitalandele
Materielle anlægsaktiver i form af finansielle anlægsaktiver.
Værdiskabende tid
Den tid, der i alt bruges på de aktiviteter, der efter kundens opfattelse øger produktets værdi.
Værditilbud
Virksomhedens produkter/serviceydelser, som skaber værdi for hver målgruppe.
Væsentlighedsprincip
Det betyder, at en virksomhed må koncentrere sin CSR-rapportering om det eller de emner, der repræsenterer virksomhedens vigtigste påvirkningsområder, og som skønnes at være af mest interesse for interessenterne.
Udforsk vores udvalg af hjælp til Virksomhedsøkonomi
-
Regnskabsanalyse - Skabelon | Virksomhedsøkonomi
Normalpris 49,00 krNormalprisStykpris pr.49,00 krUdsalgspris 49,00 kr -
FF Skagen Eksamensopgave - Løsning | Virksomhedsøkonomi
Normalpris 29,00 krNormalprisStykpris pr.29,00 krUdsalgspris 29,00 kr -
VØ skabelon kit | Virksomhedsøkonomi
Normalpris 399,00 krNormalprisStykpris pr.399,00 krUdsalgspris 399,00 kr -
Afskrivninger: Lineær metode og Saldometoden - Skabelon | Virksomhedsøkonomi
Normalpris 39,00 krNormalprisStykpris pr.39,00 krUdsalgspris 39,00 kr