Ordforklaringer

Her finder du forklaringer på centrale virksomhedsøkonomiske termer og begreber. Vi har samlet denne liste for at hjælpe dig med at navigere i de komplekse termer, der ofte anvendes inden for virksomhedsøkonomi. Uanset om du er studerende, iværksætter eller blot ønsker at forstå de grundlæggende begreber, er dette stedet for dig.

Vores ordbog dækker alt fra grundlæggende begreber som indtægt, omkostninger og overskud til mere komplekse termer som kapitalstruktur, likviditet og markedsandel. Hver definition er formuleret på en kort, klar og forståelig måde, så du kan få et solidt greb om, hvad hvert begreb indebærer.

Vi opdaterer løbende vores ordbog for at afspejle de seneste udviklinger inden for virksomhedsøkonomi, og vi er dedikerede til at levere pålidelige og opdaterede forklaringer. Tag et kig rundt, og hvis der er begreber, du gerne vil have tilføjet, er du velkommen til at kontakte os.

Lad vores ordbog være din vejledning til at forstå virksomhedsøkonomiske begreber, og lad os sammen udforske kompleksiteten i den økonomiske verden.

Ordforklaringer - V

Value Stream Mapping

Kortlægning af værdikæden

Varebeholdninger

Omsætningsaktiver i form af handelsvarer, råvarer, komponenter mm.   

Vareforbrug

Kostprisen (anskaffelsesprisen) for de i perioden solgte varer.

Varelager gennemsnit

Det antal enheder, der i gennemsnit er på varealgeret i en given periode

Varelager værdi

Værdien af det gennemsnitlige varelager i enheder opgjort til kostpris

Varelagerets omsætningshastighed

Hastigheden hvormed varerne på lageret udskiftes med nye / friske. Måles i hvor mange gange lageret udskiftes pr. år.

Varer under fremstilling

Varebeholdninger i form af varer under fremstilling

Variabelt forrentet lån

Et lån, hvor renten fastlægges løbende i forhold til renteudviklingen i samfundet

Variable omkostninger

Variable omkostninger er omkostninger, der direkte er bestemt af afsætningens størrelse og sammensætning.

Variable produktionsomkostninger

Disse omfatter først og fremmest råvarer, komponenter og emballage. 

Variable resurser

De resurser, hvor forbruget afhænger af aktivitetens størrelse og sammensætning

Variable salgsomkostninger

Disse vil typisk omfatte en salgsprovision til virksomhedens sælgere. Der kan også være tale om, at virksomheden skal betale en licensafgift (royalty) til det firma eller den person, der har rettighederne til produktet.

Varslingssystem

Informationssystem indrettet til at opdage når væsentlige forhold ændres.

Velfærdsinvestering

Investeringer rettet mod medarbejdernes velfærd. Investeringen vil normalt ikke give et målbart afkast.

Velgørenhed

En virksomheds frivillige bidrag til samfundets velfærd.

Venturekapital

Betegnelse for et kapitalindskud, hvor indskyderen påtager sig en høj risiko mod til gengæld på længere sigt at have mulighed for at opnå en stor fortjeneste.

Vertikal balancestruktur

Sammenhængen mellem egenkapital og gældsforpligtelser

Vertikal integration.

Opkøb i forsyningskæden, af enten leverandører eller kunder, således at virksomheden får del i en større del af værdiskabelsen.

Virksomhed

En virksomhed er en organisation, der udøver en aktivitet ved at sælge og/eller producere en vare eller en tjenesteydelse med det typiske formål at skabe overskud.

Virksomhedens idé

En virksomheds idé udtrykker:

  • Hvilke behov virksomheden vil dække, og hvordan den vil gøre det
  • Hvilke kunder (målgruppe) virksomheden vil henvende sig til

Virksomhedens infrastruktur

Aktivitet i værdikæden. Omfatter forretningsgange, IT-systemer, interne transportsystemer mv.

Virksomhedsformer

Betegnelse for de forskellige måder virksomheder kan organiseres juridisk.

Vision

Virksomhedens strategiske sigtepunkt, en meget langsigtet målsætning for virksomheden.

Vækste

Søge vækst med henblik på at øge omsætning og/eller indtjening

Vækstfase

Den anden fase i en virksomheds livscyklus, hvor virksomheden har forladt etableringsfasen og nu vækster.

Vækstfonden

Vækstfonden er en statslig investeringsfond, der siden 1992 har ydet lån til danske virksomheder.

Vækstiværksætteri

Her forstås iværksættervirksomheder, som opfylder én af følgende to betingelser:

  • Virksomheder, der er over 2 år, øger deres omsætning md 60 %, har en årlig vækst på mindst 20 % og har mindst 15 ansatte
  • Virksomheder, der over 2 år øger antallet af ansatte med 60 %, har en årlig vækst på mindst 20 % og har mindst 15 ansatte.

Vækststrategi

En virksomheds vækststrategier den langsigtede planlægning, som skal sikre opfyldelsen af virksomhedens vækstmål.

Vækstvirksomhed

En vækstvirksomhed er som udgangspunkt en virksomhed, der befinder sig i vækstfasen. 

Værdi

De egenskaber ved et produkt eller en serviceydelse, som kunden tillægger værdi og derfor er villig til at betale for

Værdier

Spilleregler for hvorledes virksomheden søger at indfri side mål. Angiver hvad der er rigtigt og hvad der er forkert at gøre.

Værdikæde

En værdikæde består af en række aktiviteter, der tilsammen skaber værdi for kunden, og som dermed giver virksomheden nogle konkurrencemæssige fordele.

Værdipapirer og kapitalandele

Materielle anlægsaktiver i form af finansielle anlægsaktiver.

Værdiskabende tid

Den tid, der i alt bruges på de aktiviteter, der efter kundens opfattelse øger produktets værdi.

Værditilbud

Virksomhedens produkter/serviceydelser, som skaber værdi for hver målgruppe.

Væsentlighedsprincip

Det betyder, at en virksomhed må koncentrere sin CSR-rapportering om det eller de emner, der repræsenterer virksomhedens vigtigste påvirkningsområder, og som skønnes at være af mest interesse for interessenterne.

Udforsk vores udvalg af hjælp til Virksomhedsøkonomi